Stavba nové silnice - max do 31.8.2025 - pro zákazníky a technické zabezpečení firmy DEBLICE-lesy - VJEZD POVOLEN!!!

Na cenu dřevních paliv nebude mít zavedení emisních povolenek pro domácnosti vliv

10.07.2025

Zavedení systému obchodování s emisními povolenkami pro domácnosti, který začne platit v roce 2027 (ETS II), povede podle energetických expertů k výraznému nárůstu nákladů na vytápění fosilními palivy, zejména plynem a uhlím. Nařízení se však nebude vztahovat na objekty vytápěné biomasou, konkrétně dřevními palivy, jako jsou kusové dřevo, pelety či brikety.

Na cenu dřevních paliv nebude mít zavedení emisních povolenek pro domácnosti vliv

Předpokládá se, že po zavedení emisních povolenek pro domácnosti se výrazně zvedne cena zemního plynu, a to až o 20 % bez DPH. Takže celkově cena vzroste asi o čtvrtinu. To platí při současné ceně povolenky, která nyní stojí kolem 45 eur. Cena povolenky však může narůst až na 70 eur. V tom případě by bylo zdražení plynu pro domácnosti ještě výraznější.

Schvalování nařízení probíhalo v letech 2018–2022. Tehdy s ním souhlasily všechny členské státy EU včetně České republiky.

Dřevní paliva nezdraží

Nařízení s emisními povolenkami se však nebude vztahovat na domácnosti, které vytápějí dřevním topivem. Ať už dřevem kusovým nebo dřevními peletami či briketami. Povolenky zatíží jen toho, kdo vytápí fosilními palivy, tzn. plynem, olejem nebo uhlím.

U dřevních paliv, která jsou obnovitelná, zůstane cena na současné úrovni, případně se změní jen vlivem inflace. Spalování dřeva je totiž podle klimatické legislativy EU vnímané jako uhlíkově neutrální, tedy bez dodatečných emisí, a dřevo se tak stává nejstabilnějším topivem.

Dříví je v České republice dostatek

V České republice je dříví i dřevních paliv nadbytek. Velká část se vyváží do okolních států v Evropě. Český trh s dřívím tak není závislý na importu z nestabilních zemí, jako je tomu například u plynu. Dřevo a pelety u nás tvoří přirozenou náhradu za ustupující uhlí. Potenciální zákazníci, hlavně lidé na venkově, tak nemusí při přechodu na vytápění dřevními palivy řešit problémy spojené s nestabilitou dodávek a skokovým zdražováním. Vedle stabilní ceny je výhodou vytápění dřevem také pohodlí. V současně době jsou již běžné automatické kotle a kamna na dřevní pelety s vysokým komfortem při obsluze.

Navýšení cen po zavedení ETS II

Odhad cen za celoroční vytápění pro vzorový rodinný dům a čtyřčlennou rodinu podle druhů paliv nyní (rok 2025) a v roce 2027 po zavedení poplatků z emisních povolenek pro domácnosti v Kč (ETS II - systém obchodování s emisními povolenkami platný od roku 2027)

 

bez ETS II

s ETS II a ceně povolenky 45 eur s ETS II a ceně povolenky 70 eur
Rok

2025

2027 2027
Zemní plyn 41 000 53 300

59 040

Uhlí

33 000

42 900 47 520
Dřevo 22 000

23 320

23 320
Pelety 35 000 37 100 37 100

Podle TZ Klastru Česká peleta, red.

Ilustrační foto: Pixabay


Zpět na seznam


Tato webová stránka používá cookies

Můžete buď všechny povolit níže tlačítkem „Souhlasím se všemi“, odmítnout nebo nastavit podrobně "Detailní nastavení". Výběr můžete také později změnit. Více informací o cookies Zásadách ochrany osobních údajů.

Funkční cookies Tyto cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a proto je není možné vypnout.
Analytické cookies Analytické cookies nám pomáhají sledovat a analyzovat způsob v systému Google Analytics 4, jakým návštěvníci interagují s naší stránkou. Tyto informace nám umožňují vylepšovat obsah a poskytovat lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies Čtení a zapisování cookies pro marketingové účely pro reklamní systémy jako je např. Google Ads či Sklik. Tyto cookies nám umožňují sledovat chování uživatelů a měřit výkon webu a efektivitu našich reklamních kampaní.
Personalizovaná reklama Remarketingové cookies nám umožňují prezentovat vám personalizovanou reklamu na základě vašich předchozích interakcí s naší stránkou v systémech jako je Google Ads, Sklik.
Využití osobních dat Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich osobních údajů společnosti Google pro účely cílení a vyhodnocování online reklamy a cíleného marketingu.